Ofte stilte spørsmål

Konto og innlogging

Jeg ønsker å opprette en nettsparkonto hos Næringsbanken. Hva gjør jeg?
Vår private nettsparkonto etablerer du digitalt med bankID, les mer på vår hjemmeside:
https://www.naeringsbanken.no/privat-innskudd/innskudd
Jeg får beskjed om 4-siffret PIN kode, men kommer ikke videre?

Hvis du ikke får logget inn i mobilappen og får spørsmål om 4-siffret PIN kode, så anbefaler at du sletter app'en og laster den ned på nytt.

Dette pleier å løse problemet.

Jeg får ikke logget inn med BankID for mobil
Dersom du ikke får opp muligheten for å velge BankID for mobil må du få åpnet for dette. Kontakt en bank som utsteder BankID og be om å få satt opp «BankID på mobil som OTP (One Time Password)». Dermed får du opp valg for hvilken BankID-metode du vil bruke
Kan jeg bruke FaceID til innlogging/godkjenninger i app'en?
Nei, du kan dessverre ikke benytte FaceID i vår app. Vi støtter innlogging og godkjenninger med BankID brikke, BankID app og BankID på Mobil. 

Efaktura/avt.giro/betale

Hvorfor ser jeg varsel om efaktura/avtalegiro i nettbanken?
Når du har takket ja til alt på e-faktura, får du e-faktura i alle dine privat nettbanker.
Hvor du betaler denne fakturaen er det du selv som bestemmer. Når den er betalt, vil den bli slettet i alle nettbankene.

Vi tilbyr ikke avtalegiro eller noen andre betalingstjenester på vår nettspar, ergo har du aldri etablert noen avtalegiro hos oss.
Meldinga som kommer opp er knyttet til løpende avtalegiroavtale.
Jeg får ikke overført penger til min konto i annen bank
Du må velge Betalinger og Betale når du skal sette over penger til en annen bank, ikke Overføre. Overføre fungerer bare mellom kontoer i Næringsbanken.
Hvorfor har ikke pengene kommet inn på kontoen?
Det kommer an på tidspunktet du la inn betaling i nettbanken. Banken mottar innbetalinger ca kl 17 hver virkedag.
Utbetalinger går kl 14, og det kan ta opptil to virkedager før det er på mottakerkonto. 
Hvor mange uttak er det i året på nettspar?
Det er ingen bindingstid eller begrensninger på antall uttak på nettspar i Næringsbanken pt.

Vilkår

Jeg ønsker å avslutte min konto i Næringsbanken. Hva gjør jeg?
Dersom du ønsker å avslutte din sparekonto hos oss må du sende oss en melding om dette i nettbanken. 
Vi ønsker først at du selv fører alle midlene dine over til din nye bank slik at din saldo står i kr 0. Vi vil deretter overføre utestående renter til samme motkonto når vi avslutter din konto.
Jeg har ikke fått varsling om rentejustering
Rentevarsel sendes alle våre kunder i nettbanken. Dette finner du ved å logge inn, velge «Dokumenter» i menyen, så «Arkiv» og "Renterapport". Du kan velge å sette på varsling på SMS for meldinger fra banken.
Jeg har ikke fått renter tilført kontoen i slutten av måneden
Det er årlig kapitalisering av renter på Nettsparkontoen, ikke månedlig.
Jeg har ikke fått tilsendt årsoppgave
Årsoppgaven finner du i nettbanken fra begynnelsen av januar.
Jeg ønsker at min ektefelle får disp. rett til min konto
Vi tilbyr dessverre ikke disp. rett til andre enn kontoeier.
Hvordan retter jeg en klage til Næringsbanken ASA?

Næringsbanken sitt mål er at du som kunde skal være fornøyd. Likevel kan det innimellom oppstå forhold der du som kunde ikke er tilfreds. Hvis du ikke har fått tilstrekkelig hjelp eller oppklaring etter kontakt med kundeservicekan du sende formell klage. Returner klageskjemaet til banken pr. post eller e-post sammen med eventuelle vedlegg for å dokumentere klagen.

Om du etter kontakt med bankens klagefunksjon opplever at klagen ikke blir løst kan du kontakte Finansklagenemnda.

Finansklagenemnda er bransjens uavhengige klageorgan som behandler tvister mellom banker og deres kunder.

Finansklagenemnda

Postboks 53, Skøyen

0212 Oslo

Tlf: 23 13 19 60

BankID feilmeldinger

Hva betyr BID 1409?
Du har brukt for lang tid på å fylle ut data for å fullføre transaksjonen. Her må du prøve igjen på nytt.
Hva betyr BID 1437?

«BID-1437 – feil kode er tastet inn.» Sikre at du har riktig kodebrikke og leser kodebrikken riktig vei.

Trykk på kodebrikken for å få frem ny kode og forsøk igjen.

Hva betyr BID 1439?

«BID-1439 – kodebrikken er sperret». Ring banken som har utstedet BankIDen din for å få åpnet sperren.

Hva betyr BID 2031, 2032, 2033, 2034, 20a1, 20a2, 20b0, 20b1?

1. Sjekk at nettleseren din er oppdatert

2. Har du dårlig hastighet eller ustabil internett. Prøv omstart av modem/router og prøv på nytt. Er Internett OK, prøv omstart av pc/mac (det er ikke alltid en merker ustabiliteter, så vi anbefaler uansett en omstart av modem/router).

3. Prøv en annen nettleser

Hva betyr BID 5000, 5001, 5002, 5003?
Lukk nettleser og prøv på nytt. Dersom dette ikke fungerer, prøv med en annen nettleser.
Hva betyr BID 500a, 5007, 1118, 1299
Forsøk først å slette midlertidige internettfiler. Lukk deretter alle vinduer, åpne nettleseren på nytt og forsøk å logge inn. Alternativt kan du også prøve en annen nettleser om du har det. Hvis dette ikke hjelper, kan det være lurt å restarte modemet eller trådløs ruter.
Hva betyr BID c167?
Mobiloperatøren du bruker kan ha sperret BankID på mobil. Det kan skje hvis du for eksempel har endret abonnementet, byttet SIM-kort eller mobiltelefon. Du løser det ved å logge deg inn i nettbanken med BankID brikke og bestille BankID på mobil på nytt.

Fant du ikke det du lurte på?

Hvis du ikke fant det du lette etter så kan du ta kontakt med oss:

Kontakt vår kundeservice